Foreword
Dear colleagues,
After 2 postponements because of COVID we are very happy to invite you to our international EURLYAID conference:
"Creating Early Childhood Intervention Together – Building Bridges“ on May 15 and 16, 2023 in Prague.
The motto of the international ECI conference EURLYAID 2023 points to the need for a transdisciplinary approach.
The goal of the conference is to exchange information on recent research and international practice in ECI. Based on that the further anchoring of Early Childhood Intervention in the care system for children with special needs and their families in the Czech Republic, both benefitting families and professionals.
Parents are the main experts on their children. Strengthening their competences is an important topic.
All participants can get information on homebased practice, learn about the results of research on the best practices and the development of children with special needs.
Prague has always been a crossroad of cultures and languages in Central Europe. It is the beautiful capital of the Czech Republic, which has long been a landmark of European scientific and academic life.
We believe that hosting this conference in Prague will inspire and motivate all participant.

Jitka Barlova, Ph.D.
director of Společnost pro ranou péči, z. s.
boardmember of EURLYAID
Galerie
Conference commentaries
Schedule
"Early Childhood Intervention is the different types of parenting supports provided by early childhood practitioners and other social network members, that provide parents the time, energy, knowledge and skills, to engage their children in everyday child learning opportunities, that promote and enhance both child and parent confidence and competence.”
Dunst, 2000, 2007a, 2017; Dunst & Espe-Sherwindt, 2017
Presentations from well-known national and international representatives will focus on these key concepts. Part of the conference is the seminar "Cooperation and possibilities of providers of pediatric palliative care"
Zahájení
Vedení efektivního rozhovoru ve vztahu ke komunikaci závažných témat v rodině - Lenka Kohoutková
Příspěvek se zaměřuje na představení rámce pro vedení efektivního rozhovoru při komunikaci závažných témat v rodinách dětí s handicapem nebo s život limitujícím onemocněním, v průběhu celé trajektorie života rodiny. Ta bude představena prostřednictvím jednotlivých milníků v péči (sdílené rozhodování o péči, čas v nemocnici a příprava na propuštění do domácí péče, síťování a koordinace péče, dopady na rodinný systém, stručně i anticipované truchlení a závěr života). Zdůrazněn bude význam holistického respektujícího přístupu a komplexní podpory všech členů rodiny, který zmírňuje negativní dopady vyplývající z dlouhodobé náročné péče. Reflektuje význam dlouhodobého provázení rodiny v období nejistoty a krize, s důrazem na budování vzájemné důvěry a spolupráce. Cílem příspěvku je představit v širším kontextu přístupy, které napomáhají posilovat rodičovské kompetence a vytvářet stabilní a bezpečné prostředí pro optimální vývoj dítěte. Zmíněn bude i význam mezioborové spolupráce a kvalitní koordinace péče i dítě a jeho rodinu.
Viděni, ale přehlíženi – úvod do tématu zdravých sourozenců dětí s postižením - David Havelka
Sourozenecký vztah je jedním z nejdůležitějších vztahů, které v životě máme. Tento vztah však může být velmi specifický, trpí-li jedno z dětí postižením/duševní poruchou. Přestože to na první pohled nemusí být zřejmé, zdraví sourozenci dětí s postižením zažívají stejné stresové situace jako jejich rodiče a čelí i řadě jedinečných obtíží. Tyto nesnáze je možné s vhodnou oporou zpracovat a dobře zvládnout, bez pomoci však vedou ke snížení kvality života a psychickým obtížím (2-3x častějším, než v obecné populaci).
Cílem přednášky je představit charakteristiky sourozeneckého vztahu s dítětem s postižením a faktory, které ovlivňují jeho kvalitu, včetně případných dopadů na psychické zdraví a fungování sourozenců. Shrnuty budou také potřeby zdravých sourozenců, přínosy které může sourozenecký vztah oběma dětem poskytnout a základní možnosti podpory zdravých sourozenců.
Kruh bezpečného rodičovství - inovativní program na podporu attachmentu v praxi - Alena Kohoutová Šedivá
Ověřili jsme účinnost vzdělávacího programu Kruh bezpečného rodičovství (KBR) v ČR u pečujících osob/rodičů z různých cílových skupin. Účast jim přinesla změnu v jejich přesvědčení a chování, které podporuje rozvoj bezpečných, stabilních a pečujících vztahů a odpovídá jejich potřebám. Výsledky jsme využili v návazném projektu zaměřeném na šíření KBR do sociálních služeb, kde se často pracuje právě s nejvíce ohroženými cílovými skupinami. Je přínosný i u rané péče.
Obsah příspěvku:
• stručné představení programu KBR
• naše zkušenosti s jeho implementací v ČR u různých cílových skupin, metodologie ověřování jeho
účinnosti a hlavní výsledky
• sdílení zkušeností s využitím programu v sociálních službách pracujících s rodinami v Olomouci,
včetně rané péče
• praktický workshop (ukázka vedení kurzu se vzdělávacími videi)
Volitelné: odkaz na webové stránky https://www.snoezelenolomouc.cz/kruhbezpecnehorodicovstvi
Oběd
WORKSHOPY 1. ČÁST
Doplňující workshop k přednášce “Vedení efektivního rozhovoru ve vztahu ke komunikaci závažných témat v rodině závažně nemocného dítěte" – Lenka Kohoutková
Na úvodní příspěvek naváže workshop, zaměřený na praktické nástroje pro lepší zvládání komunikace v situacích, kdy jsou rodiče konfrontováni se závažnou diagnózou svého dítěte, s prognostickou nejistotou, zhoršováním zdravotního stavu, náročnou dlouhodobou péčí, případně s anticipovanou ztrátou.
Viděni a vnímáni – cesty k podpoře a pochopení zdravých sourozenců dětí s postižením doplňující workshop k přednášce “Viděni, ale přehlíženi – úvod do tématu zdravých sourozenců dětí s postižením! - David Havelka
Cílem workshopu je představení možností podpory, kterou může pracovník rané péče nabídnout zdravým sourozencům, podrobnému představení možností další odborné i každodenní podpory zdravých sourozenců a rozboru účastníky vybraných konkrétních téma která do každodenního zdravých sourozenců patří (např. vhodný způsob předávání informací o problémech sourozence, možnosti posilování sourozeneckého vztahu, způsoby práce s negativními emocemi vůči bratrovi/sestře. Řešení konkrétních témat a otázek účastníků.
Doplňující workshop k přednášce “Kruh bezpečného rodičovství - inovativní program na podporu attachmentu v praxi” - Alena Kohoutová Šedivá
Praktický workshop (ukázka vedení kurzu se vzdělávacími videi).
Využití neurovývojových přístupů v rané péči– Marie Modlitbová, Martina Papoušková
V posledních letech se na trh ve velké míře dostávají různé neurovývojové přístupy. Tento trend se dotýká i rané péče. Protože pracujeme s dětmi s ohroženým vývojem nebo již s postižením, tak je potřeba znát vývoj dítěte z neurovývojojvého pohledu. Můžeme pak rodinám na základě dostatečných erudovaných informací nabídnout vhodné odborníky či konkrétní aktivity. V návaznosti na znalostech neurovývoje dítěte můžeme monitorovat vývoj jeho CNS a případně včas doporučit lékařské vyšetření, ale zároveň můžeme preventivně doporučit aktivity vhodné k podpoře dozrávání CNS. A protože jsme raná péče a vstupujeme do celého rodinného systému, můžeme tak činit v souladu s celým rodinným systémem (tzn. Že nezatěžujeme rodinu dalšími terapiemi, ale snažíme se cílené aktivity vpasovat do denních rutin, snažíme se předávat rodinám vědomé hraní na základě poznatků z neurovývojových přístupů.
• Přehled neurovývojových přístupů
• Jak je může využívat poradkyně rané péče.
• Jak můžeme poznat u dítěte do 1 roka odchylky od typického neurovývoje bez známé etiologie.
• Tipy na základní aktivity pro podporu správného vývoje v rámci neurovývojových přístupů.
Náhlé úmrtí v rodině - jak doprovázet rodiče – Tereza Lysá
Workshop se věnuje tématu náhlého úmrtí v rodině a podpoře pečujících osob v akutní fázi ztráty. Zaměříme se na to, jak pracovníci rané péče mohou citlivě a bezpečně doprovázet rodinu v krizové situaci. Představíme přístupy a nástroje, které mohou pomoci zvládnout první momenty po ztrátě blízkého. Specificky se budeme věnovat pozůstalým dětem, co (ne)říkat a jak být oporou.
Stručný obsah:
-specifika náhlých úmrtí
-možnosti podpory pozůstalých rodin
-specifika komunikace s dětmi
-užitečné nástroje a materiály
www.poradna-vigvam.cz
Terapeutické krmení – Marcela Jarolímová Žížalová
Terapeutické krmení je specializovaný přístup k podávání jídla a tekutin dětem a dospělým, kteří mají potíže s příjmem potravy ústy. Tyto potíže mohu být způsobeny různými zdravotními stavy např.: neurologické potíže, vývojové vady, respirační a gastrointestinální problémy, poruchy příjmu potravy. Cílem je zajištění adekvátní výživy a hydratace, zlepšení bezpečnosti a efektivity krmení, podpora rozvoje orálně – motorických dovedností, snížení rizik aspirací, zlepšení kvality života dětí a jejich rodin.
K metodám terapeutického krmení řadíme úpravu konzistence stravy, změny polohy při krmení, použití speciálních pomůcek, stimulace orálně motorických dovedností, behaviorání technicky (posilování pozitivních strategií při příjmu potravy), zavedení entrální a parentální výživu. Indikací pro terapeutické krmení je dysfagie (obtíže s polykáním), odmítání jídla nebo vybíravost, pomalý nebo nedostatečný příjem potravy, ztráta hmotnosti nebo neprospívání, aspirace nebo opakované respirační infekce v souvislosti s krmením. Tento druh terapie si klade za cíl udělat z jídla příjemný čas pro dítě a jeho rodinu. Vyškolený terapeut se zaměřuje na potíže dítěte s jídlem, ať už jde o extrémní vybíravost, pokud jde o jídlo, nebo fyzická omezení, jako jsou potíže se žvýkáním a polykáním. Na terapeutickém krmení se podílí logoped, ergoterapeut, nutriční terapeut, lékař, fyzioterapeut, psycholog.
V příspěvku se budeme bavit o tématech vývoje řeči prostřednictvím příjmu potravy:
• Jak mohu podpořit vývoj řeči v souvislosti s technikou příjmu potravy
• Vliv textury stravy na pohyby jazyka, čelisti, zlepšení orální motoriky
• Techniky příjmu potravy lžičkou, pití z hrnku, pítka, slánky
• Vliv senzoriky na příjem potravy v souvislosti s typy postižení (DMO, PAS)
• Rady při zavádění nových potravin do jídelníčku
WORKSHOPY 2. ČÁST
Doplňující workshop k přednášce “Vedení efektivního rozhovoru ve vztahu ke komunikaci závažných témat v rodině závažně nemocného dítěte ” – Lenka Kohoutková
Na úvodní příspěvek naváže workshop, zaměřený na praktické nástroje pro lepší zvládání komunikace v situacích, kdy jsou rodiče konfrontováni se závažnou diagnózou svého dítěte, s prognostickou nejistotou, zhoršováním zdravotního stavu, náročnou dlouhodobou péčí, případně s anticipovanou ztrátou.
Viděni a vnímáni – cesty k podpoře a pochopení zdravých sourozenců dětí s postižením - doplňující workshop k přednášce “Viděni, ale přehlíženi – úvod do tématu zdravých sourozenců dětí s postižením” – David Havelka
Cílem workshopu je představení možností podpory, kterou může pracovník rané péče nabídnout zdravým sourozencům, podrobnému představení možností další odborné i každodenní podpory zdravých sourozenců a rozboru účastníky vybraných konkrétních téma která do každodenního zdravých sourozenců patří (např. vhodný způsob předávání informací o problémech sourozence, možnosti posilování sourozeneckého vztahu, způsoby práce s negativními emocemi vůči bratrovi/sestře. Řešení konkrétních témat a otázek účastníků.
Doplňující workshop k přednášce “Kruh bezpečného rodičovství - inovativní program na podporu attachmentu v praxi” - Alena Kohoutová Šedivá
Praktický workshop (ukázka vedení kurzu se vzdělávacími videi).
Využití neurovývojových přístupů v rané péči – Marie Modlitbová, Martina Papoušková
V posledních letech se na trh ve velké míře dostávají různé neurovývojové přístupy. Tento trend se dotýká i rané péče. Protože pracujeme s dětmi s ohroženým vývojem nebo již s postižením, tak je potřeba znát vývoj dítěte z neurovývojojvého pohledu. Můžeme pak rodinám na základě dostatečných erudovaných informací nabídnout vhodné odborníky či konkrétní aktivity. V návaznosti na znalostech neurovývoje dítěte můžeme monitorovat vývoj jeho CNS a případně včas doporučit lékařské vyšetření, ale zároveň můžeme preventivně doporučit aktivity vhodné k podpoře dozrávání CNS. A protože jsme raná péče a vstupujeme do celého rodinného systému, můžeme tak činit v souladu s celým rodinným systémem (tzn. Že nezatěžujeme rodinu dalšími terapiemi, ale snažíme se cílené aktivity vpasovat do denních rutin, snažíme se předávat rodinám vědomé hraní na základě poznatků z neurovývojových přístupů.
• Přehled neurovývojových přístupů
• Jak je může využívat poradkyně rané péče.
• Jak můžeme poznat u dítěte do 1 roka odchylky od typického neurovývoje bez známé etiologie.
• Tipy na základní aktivity pro podporu správného vývoje v rámci neurovývojových přístupů.
Náhlé úmrtí v rodině - jak doprovázet rodiče – Tereza Lysá
Workshop se věnuje tématu náhlého úmrtí v rodině a podpoře pečujících osob v akutní fázi ztráty. Zaměříme se na to, jak pracovníci rané péče mohou citlivě a bezpečně doprovázet rodinu v krizové situaci. Představíme přístupy a nástroje, které mohou pomoci zvládnout první momenty po ztrátě blízkého. Specificky se budeme věnovat pozůstalým dětem, co (ne)říkat a jak být oporou.
Terapeutické krmení – Marcela Jarolímová Žížalová
Terapeutické krmení je specializovaný přístup k podávání jídla a tekutin dětem a dospělým, kteří mají potíže s příjmem potravy ústy. Tyto potíže mohu být způsobeny různými zdravotními stavy např.: neurologické potíže, vývojové vady, respirační a gastrointestinální problémy, poruchy příjmu potravy. Cílem je zajištění adekvátní výživy a hydratace, zlepšení bezpečnosti a efektivity krmení, podpora rozvoje orálně – motorických dovedností, snížení rizik aspirací, zlepšení kvality života dětí a jejich rodin.
K metodám terapeutického krmení řadíme úpravu konzistence stravy, změny polohy při krmení, použití speciálních pomůcek, stimulace orálně motorických dovedností, behaviorání technicky (posilování pozitivních strategií při příjmu potravy), zavedení entrální a parentální výživu. Indikací pro terapeutické krmení je dysfagie (obtíže s polykáním), odmítání jídla nebo vybíravost, pomalý nebo nedostatečný příjem potravy, ztráta hmotnosti nebo neprospívání, aspirace nebo opakované respirační infekce v souvislosti s krmením. Tento druh terapie si klade za cíl udělat z jídla příjemný čas pro dítě a jeho rodinu. Vyškolený terapeut se zaměřuje na potíže dítěte s jídlem, ať už jde o extrémní vybíravost, pokud jde o jídlo, nebo fyzická omezení, jako jsou potíže se žvýkáním a polykáním. Na terapeutickém krmení se podílí logoped, ergoterapeut, nutriční terapeut, lékař, fyzioterapeut, psycholog.
V příspěvku se budeme bavit o tématech vývoje řeči prostřednictvím příjmu potravy:
• Jak mohu podpořit vývoj řeči v souvislosti s technikou příjmu potravy
• Vliv textury stravy na pohyby jazyka, čelisti, zlepšení orální motoriky
• Techniky příjmu potravy lžičkou, pití z hrnku, pítka, slánky
• Vliv senzoriky na příjem potravy v souvislosti s typy postižení (DMO, PAS)
• Rady při zavádění nových potravin do jídelníčku
Přihlášení
-
Konference
1800,00 Kč Add to cart -
Kruh bezpečného rodičovství
0,00 Kč Select options -
Náhlé úmrtí v rodině
0,00 Kč Select options -
Péče o sourozence dětí s postižením
0,00 Kč Select options -
Terapeutické krmení
0,00 Kč Select options -
Využití neurovývojových přístupů v rané péči
0,00 Kč Select options -
Vedení efektivního rozhovoru ve vztahu ke komunikaci závažných témat v rodině
0,00 Kč Select options
Partneři
Sponzoři
2025 © Společnost pro ranou péči, z. s.